Statistik
Sebanyak 474 produk/teknologi/perkhidmatan telah berjaya dikomersialkan di pasaran tempatan dan antarabangsa dengan nilai jualan lebih daripada RM540.0 juta bagi tahun 2016 sehingga 2022. Daripada jumlah tersebut, Universiti menyumbang kepada bilangan produk/teknologi/perkhidmatan tertinggi iaitu136 (29%), diikuti Agensi Kerajaan iaitu 126 (27%) dan Agensi Pembangunan Teknologi iaitu 88 (18%).
Tahun / Organisasi | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | Jumlah | |
Agensi Kerajaan | 34 | 26 | 12 | 7 | 10 | 6 | 2 | 97 | |
Institusi Penyelidikan | 40 | 40 | 6 | 4 | 7 | 3 | 2 | 102 | |
Agensi Pembangunan Taknologi | 25 | 18 | 12 | 7 | 9 | 1 | 4 | 76 | |
Universiti | 28 | 39 | 9 | 18 | 12 | 16 | 13 | 135 | |
Syarikat | 3 | 10 | 1 | 4 | 5 | 22 | 19 | 64 | |
Jumlah | 130 | 133 | 40 | 40 | 43 | 48 | 40 | 474 | |
Nilai Pengkomersialan : RM 540,041,323.74 |
Nota: KPI Khas MCY merujuk kepada produk/teknologi/perkhidmatan mematuhi kiriteria-kriteria KPI Khas MCY iaitu:
- Produk/teknologi/perkhidmatan yang baharu atau telah dinaik taraf (up scaled) daripada produk/teknologi/ perkhidmatan sedia ada;
- Hasil jualan yang dijana pada tahun semasa atau hasil jualan kumalatif separuh kedua tahun sebelum (Julai sehingga Disember);
- Perjanjian pelesenan mesti ditandatangani pada tahun semasa; dan/atau
- Royalti diterima adalah daripada jualan yang dibuat pada tahun semasa atau hasil jualan kumulatif separuh kedua tahun sebelum (Julai sehingga Disember).